محمد قهاری کیست؟

معرفی محمد قهاری در گفتگوی اختصاصی با برنامه تلویزیونی جشنواره کارآفرینی:

سید محمد قهاری، صاحب امتیاز معمارگاه، حامی و عضو استارت آپ تهران و عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال در ایران.

ایشان کار در ساختمان را از 15 سالگی شروع کرده و به عنوان یک کارگر ساده در ساختمان ها فعالیت کرده است که بسیار باعث افتخار و سربلندی اوست.

او با این کار توانسته است درآمد مورد نیاز خود را کسب کرده و وارد دانشگاه شود تا بتواند به هدف خود که تحصیل در رشته معماری است، برسد؛ این تحصیلات سبب پیشرفت بسیار بالای او در زمینه معماری شد که در نتیجه رشد او در این حوزه را میسر ساخت.

وی در زمان تحصیل هم فعالیت کاری را متوقف نکرده و همچنان فعالیت در زمینه کار در پروژه های مختلف را ادامه داده است که در نتیجه توانسته است در عرض 5 سال به مدیر یک سایت پرفروش در ایران تبدیل شود.

وی بیان داشته است که حدود 5 سال به انجام این کار مشغول بوده و تجربه های گوناگونی را کسب کرده و همچنان مشتاق کسب دانش بیشتر در این زمینه است.

 

مصاحبه با صاحب امتیاز سایت معمارگاه

محمد قهاری کیست و پیشنهادهای او برای ایجاد کسب و کار چیست؟

سید محمد قهاری هستم متولد30 فروردین 1366 در شهرستان دلیجان بدنیا آمده‌ام. مؤسس مجموعه و مدیر وبسایت معمارگاه هستم. از سال 1385 به دلیل علاقه‌ی شخصی فعالیت در زمینه‌ی ساختمان سازی را شروع و در سال 1387 وارد دنیای تجاری این رشته شدم. طراح و تولیدکننده محصولات کاملا کاربردی برای سازندگان ساختمان، پیمانکاران، مهندسان ساختمان و همچنین برای کارآفرینان در حوزه ساختمان هستم.

در دوران دبیرستان رشته ریاضی و فیزیک خواندم، تحصیلات دانشگاهی در رشته معماری را با دانشگاه آزاد در شهرستان محلات آغاز کردم و پس از آن، موفق به دریافت مدرک لیسانس معماری از دانشگاه صنعتی شریف تهران شدم.

و برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس معماری به دانشگاه تکنولوژی (UTM) مالزی در شهر (Johor) جوهور رفتم و در همین رشته از این دانشگاه فارغ التحصیل شدم.
سالیان طولانی است که دوره‌های متعددی را می‌گذرانم و حتی همین‌ الان ماهیانه چندین میلیون تومان برای آموختن مطالب جدید سرمایه‌گذاری می‌کنم.
خداوند را بزرگ‌ترین پارتی جهان هستی می‌دانم. توانایی منحصربه‌فرد من، سرعت بالا در انجام کارها، خلاقیت و ایده‌ هایم است. مهم‌ترین خصوصیت اخلاقی من این است که سعی میکنم فردی راست‌گو و استوار باشم. از چیزی که دفاع می‌کنم این است که آگاهی، علم و دانش، نوری است که هر جا بتابد ناآگاهی، فقر و جهل را از بین می‌برد و تنها راه خوشبختی را دانستن و اجرا کردن می‌دانم.
به این گفته خویش عمیقاً اعتقاد دارم که حتی درشرایط کنونی می‌توان تا بی‌نهایت پیش رفت، به شرط اینکه فرصت آموختن را از دست ندهیم.

 

 

در مورد سایت معمارگاه توضیح بدین و اینکه چرا معمارگاه را راه اندازی کردین؟

در دوران دانشگاه همزمان در پروژه های ساختمانی در چند شرکت به عنوان مدیر پروژه کار می کردم. خیلی زود به این نتیجه رسیدم که پروژه های مهندسی را می توان به راحتی به دیگران واگذار کرد و بهتر است خودم کسب و کار شخصی‌ام را راه اندازی کنم و مدیریت کسب و کار خودم را به عهده بگیرم.

از آنجایی که تا حدودی به علم دیجیتال مارکتینگ آشنا بودم لذا به این فکر افتادم که کاری را شروع کنم که همیشه آرزویش را داشتم. همیشه دوست داشتم در زمینه معماری و دیجیتال مارکتینگ کسب و کاری راه اندازی کنم. به تولید محصولات معماری و همچنین تولید محتوا علاقه فراوانی داشتم.

شرکت در دوره‌ های متعدد و آموزش‌های مختلف از اساتید بنام ایران و جهان اصول حرفه‌ای‌تر و آکادمیک را به من آموخت.

تخصص خودم را طراحی و تولید قالب قطعات ساختمان می دانم. از سال ۹۲ به دنیای طراحی و تولید محصولات Silicone mould و PVC mould وارد شدم. فقدان یک منبع و راهنمای صحیح برای افراد و شرکت‌هایی که می‌خواستند با استفاده از قدرت متریال های جدید به کسب و کار خود رونق دهند من را واداشت تا به صورت جدی به بستری برای آموزش روند ساخت در دنیای ساختمان بیاندیشم.

پایه‌های اولیه‌ی معمارگاه را به اتفاق گروهی از افراد متخصص و بهترین مهندسان طراح، در فروردین سال 1393 بنا کردیم تا با کمک هم بتوانیم معماری زیبا را به‌پیش ببریم. بنابراین وب سایتی با عنوان معمارگاه را راه اندازی کردیم که اکنون در سال پنجم فعالیت آن هستیم.

در حال حاضر که در اواخر سال 98 به سر میبریم، بیش از 5 سال است که به دیگران برای موفقیت در کسب و کارشان کمک میکنیم، و روز به روز در حال رشد هستیم.

 

در واقع کار اصلی معمارگاه چیست؟

در گام اول، معمارگاه برای تسریع روند ساخت و ساز شکل گرفته است. معمارگاه شتاب دهنده‌ی روند ساخت و ساز است.

در گام دوم، فعالیت‌های معمارگاه در زمینه‌ی طراحی و تولید و فروش محصولات ساختمانی، جهت زیباسازی به صورت کاملا کاربردی و عملی است.

در گام سوم، معمارگاه به افرادی که به دنبال راه اندازی کسب و کار شخصی و یا ایجاد شغل دوم هستند کمک خواهد کرد، کسب درآمد در مسیری روشن، سریع و بدون سعی و خطا گام بردارید.

 

 

از چه زمانی و چطور با بازاریابی اینترنتی آشنا شدید؟

هنگامی که در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل بودم، تصمیم گرفتم وب سایتی راه اندازی کنم و در آن به آموزش و فروش بپردازم، همزمان با تحصیل در رشته مهندسی معماری، به تحقیق و بررسی در مورد دیجیتال مارکتینگ پرداختم. به تدریج سایت معمارگاه اوایل همان سال راه‌اندازی شد. همچنین چند محصول آموزشی «نرم افزارهای مهندسی معماری» ساختم. فکر می‌کردم با راه‌اندازی سایت افراد زیادی مراجعه خواهند کرد و خریدها آغاز خواهد شد، ولی چنین اتفاقی نیافتاد. بعدا یاد گرفتم با داشتن سایت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و باید به بازاریابی پرداخت و ایجاد ترافیک اولین قدم برای ایجاد فروش در سایت است.
همزمان با تحصیل در رشته معماری، شروع به مطالعه و یادگیری مطالب مختلف درباره بازاریابی اینترنتی کردم. تقریبا هر روز تغییراتی در سایت اعمال کردم و کم‌کم شاهد رشد سایت بودم. پس از مدتی به نتایجی بیش از حد تصورم دست یافتم. سایت معمارگاه اکنون مرجعی قابل‌توجه برای معماران است و بارها توسط مجلات و روزنامه‌های مختلف معرفی و توصیه شده است.

 

 

از نظر شما بازاریابی اینترنتی چه تعریفی دارد؟

بازاریابی اینترنتی علم بسیار گسترده‌ای است. همیشه به دوستانم تاکید می‌کنم که بازاریابی اینترنتی در ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری و سئو و … خلاصه نمی‌شود. این کارها را هر کسی می‌تواند انجام بدهد. بازاریابی اینترنتی بیشتر طراحی سیستمی است که علاقه‌مندان را به سایت هدایت کند، آنها را تبدیل به عضو سایت کند، از طریق ایمیل با اعضا ارتباط و دوستی ایجاد کند و با روش‌های مختلف وفاداری اعضا را افزایش دهد و سپس این وفاداری و اعتماد به جایی برسد که مخاطب به خود جرات بدهد و اولین خرید را انجام بدهد.
پس از اولین خرید باید سیستمی داشته باشیم تا او را به خریدهای بعدی هدایت کنیم. اگر تمامی این‌ کارها با حداقل دخالت شخص و تقریبا به‌ صورت خودکار انجام شود می‌توانیم بگوئیم بازاریابی اینترنتی انجام می‌دهیم. همچنین بخش مهمی از بازاریابی اینترنتی، توانایی تبلیغ‌نویسی در وب است. متنی که برای تبلیغات مجلات نوشته می شود شاید در سایت بسیار نامناسب باشد. برای نوشتن متون حرفه‌ای در وب باید با ده‌ها ایده و تئوری روانشناسی آشنایی داشت.

 

از نظر شما کارآفرینی اینترنتی چه تعریفی دارد؟

هر کسب‌و‌کار اینترنتی لزوما کارآفرینی اینترنتی نیست. به نظر من ایجاد و خلق کسب‌و‌کاری جدید و ابتکاری در اینترنت کارآفرینی اینترنتی نام دارد. مثلا فرض کنید فردی یک نانوایی دارد و سپس یک سایت راه‌اندازی می‌کند و سفارش نان را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. چنین فردی را نمی‌توان کارآفرین اینترنتی نامید. ولی فرض کنیم همان فرد در سایت خود این امکان را ایجاد می‌کند که خریدار با سلیقه خود مخلفاتی از جمله انواع سبزیجات، کنجد، گردو و … را بر نان قرار دهد و یک نان سفارشی با اندازه دلخواه خودش طراحی کند و سپس در نیم ساعت این نان به صورت داغ به دستش برسد. این مورد می‌تواند کارآفرینی اینترنتی نامیده شود.

 

بازاریابی اینترنتی را در رونق کسب و کارهای سنتی ایران چه قدر موثر می‌دانید؟

اگر واقع‌بین باشیم باید بپذیریم که بازاریابی اینترنتی در رونق هر نوع کسب‌و‌کاری لزوما مفید نیست. حتما شما هم می شناسید تعداد بی شماری از کسب و کارهایی را که بدون اینکه در فضای اینترنت اقدام به بازاریابی کنند، درآمد بسیار بالایی دارند و اصلا نیاز به بازاریابی اینترنتی ندارند، ولی کارهایی وجود دارند که بازاریابی اینترنتی می‌تواند برایشان تحول ایجاد کند، مانند کسانی که در زمینه آموزش فعالیت می‌کنند، ناشران، فروشندگان محصولات تخصصی، بسیاری از شرکت‌ها و …

 

آینده کسب و کارهای اینترنتی را در ایران چطور می بینید؟

آینده کسب‌و‌کارهای اینترنتی در ایران بسیار درخشان است. امروزه تقریبا تمام کاربران، خرید از طریق اینترنت با کارت بانکی و رمز دوم دارند و به تدریج به روال روزانه مردم تبدیل می‌شود. طبق آمار چند ماه پیش در ایران حدود ۳۳ میلیون کاربر اینترنتی وجود دارد. البته درصد کمی از آنها به‌صورت فعال هر روز به اینترنت مراجعه می‌کنند ولی این آمار به‌سرعت در حال رشد است. اگر فردی مایل به راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی است، شاید حتی دو ماه دیگر خیلی دیر باشد و رقابت مطمئنا هر روزه سخت‌تر می شود.

 

 

تفاوت بازاریابی معماری و کارآفرینی معماری را چگونه تعریف می‌کنید؟

بهتر است اینطور بگویم که برخلاف تصور بسیاری از افراد، کار اصلی کارآفرین معماری، بازاریابی معماری است. کارآفرینان در تله‌ای به‌نام تله محصول می‌افتند، یعنی محصولی را به‌وجود می‌آورند بدون آنکه وقت و انرژی کافی برای بازاریابی آن اختصاص دهند. وقتی فروش قابل‌توجهی ایجاد نمی‌شود با خود فکر می‌کنند مشکل از محصولشان است و سعی می‌کنند محصول را ارتقا دهند و باز فروش بیشتر نمی‌شود و خود را با ایجاد تغییرات مجدد در محصول سرگرم می‌کنند. بخش اصلی کار، بازاریابی محصول یا خدمت است. کسانی که فقط بر محصول متمرکز می‌شوند معمولا موفقیت چندانی ندارند.

 

 

مهمترین چالش های معماری در ایران را چگونه توضیح می دهید؟

من فکر می‌کنم ایران مانند آلمان، کشور بزرگی است اما بر خلاف آلمان از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلفی تشکیل شده و چالش‌های دیگری در سطوح فراتر دارد. اما با وجود تمام چالش‌ها ما در ایران توانستیم محصولاتمان را توسعه دهیم و با برندهای زیادی همکاری داشته باشیم. تصورات جهان درباره‌ی ایران عوض شده و امروزه شاهد رشد هر روزه بسیاری از حرفه ها، به عنوان مثال بازار گردشگری ایران هستیم و این برای توسعه و پیشرفت صنعت توریسم بسیار مهم است. بنابراین معماری، مانند سایر حرفه‌ها می تواند پیشرفت داشته و موفق شود. و من بسیار خوشحالم که شاهد این تحول در ایران هستم.

 

 

برنامه های آینده معمارگاه در عرصه بین المللی چیست؟

خوشبختانه معمارگاه در این مدت کوتاه توانسته است محصولاتش را به بیش 80 درصد از شهرهای ایران ارسال کند، نه تنها معمارگاه در کشور خود بشکل مناسبی مطرح شده است، بلکه محصولات خود را به کشورهای عراق، عمان، امارات، پاکستان، افغانسان، آذربایجان هم ارسال میکند. اگر معمارگاه در این مدت کوتاه توانسته است خوش بدرخشد، مانند تمام برندهای سرشناس دنیا این امکان را دارد تا در عرصه بین المللی نیز بیشتر شناخته شود؛ و یکی از این راهکارها برای شناخته شدن در عرصه ملی، همکاری با برندهای مطرح داخل کشور و کشورهای همسایه است که سبب شناخته تر شدن هرچه بهتر معمارگاه می شود. همچنین حضور در فضای اینترنت به ما کمک شایانی کرده است، بنابراین برنامه های بسیار بزرگی در این حوزه داریم.

 

 

علت اینکه مشتریان داخل ایران و کشورهای آسیایی معمارگاه را برای خرید انتخاب می‌کنند چیست؟

این اتفاق دلایل بسیاری دارد، فکر می‌کنم یکی از دلایل بسیار واضح آن است که معمارگاه جزو وبسایت‌های برتر در این زمینه است، پس وقتی شخصی در جستجوی محصولات ما است به راحتی ما را در اینترنت پیدا می‌کند و اگر قصد خرید دارد، احتمال انتخاب و خرید از معمارگاه بسیار بالا است.

از طرف دیگر وقتی شخصی وارد یک فروشگاه شود با فضای متفاوتی مواجه خواهد شد که یکی از آنها کیفیت خدمات و دیگری تنوع محصولات است و هر دو در انتخاب مشتریان داخلی و خارجی تاثیر بسیار زیادی دارند.

مسئله‌ی مهم بعدی بحث بازاریابی و برندینگ است؛ این که شخص بداند چه برندهایی در بازارهای موجود در اینجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند تاثیر بسیاری در اعتماد و انتخاب مشتریان دارد.

موضوع بعدی نیز مسئله‌ی کیفیت و قیمت است. سطح قیمت‌ها و کیفیت محصولات ما می‌تواند تعیین کننده‌ی ویژگی‌های آن باشد که اگر این مسائل مطرح نشود به طور حتم مشتریان ما ناراضی خواهند شد. لذا تمامی مسائل ذکر شده در کنار یکدیگر باعث می‌شود مشتریان داخلی و خارجی معمارگاه را انتخاب کنند.

 

 

سید محمد قهاری
mohammad ghahari